Kieli: Fi En Ru
EtusivuKulkuyhteydetMajoitusRuokailuKokoukset & juhlatSeurakunnilleTapahtumiaRyhmilleNuorille

Telttispäiväkirja 2015

Tiistai 23.6.

Telttis käynnistyi tänä vuonna sateisissa merkeissä. Aloitimme leirin päärakennuksen salissa leikein ja pelein sekä kävimme leirin säännöt ja turvatoimet läpi. Ohjelmaan kuului myös paljon tutustumisleikkejä ja laulamista. Pääsimme pystyttämään telttoja vasta illemmalla, kun sade loppui. Päärakennuksella söimme iltapalaa ja vietimme hauskan illan isosten suunnitteleman iltaohjelman parissa. Tuleva leiri näkyi innostuneena jännityksenä niin lapsissa kuin isosissakin! Siirryttyämme leirintäalueelle saimme loputkin teltat kasaan ja pääsimme iltapesuille ja nukkumaan.

Keskiviikko 24.6.

Seuraavana päivänä heräsimme isien lauluun ja aamupesujen jälkeen lähdimme päärakennukselle aamupalalle. Aamupalan jälkeen pidimme pienen aamuhartauden leirikirkossa jonka jälkeen jakaannuimme isosryhmiin. Isosryhmissä tutustuimme paremmin toisiimme ja teimme hienot leiriliput ryhmille. Sitten pääsimme nauttimaan saaren hyvistä ruuista lounaan merkeissä. Päivän ohjelmaan kuului isien suunnittelema mahtava rastirata, jossa saimme mm. tutustua Paavo Ruotsalaiseen ja Paavon pirttiin, istuttaa kuusiaitaa, juoda mehua, askarrella hienoja kehyksiä luonnosta löytyvien asioiden avulla sekä tehdä hienoja leirikoruja vanhoista lusikoista ja haarukoista, joista tulikin yksi leirin kohokohdista.

Rastiradan jälkeen meillä kaikilla oli jo kiljuva nälkä ja pääsimme päivälliselle. Sitten siirryimme Paavon pirttiin veisuihin, jossa tutustuimme Siionin virsiin. Lopulta olikin jo kauan odotetun saunan ja uimisen vuoro. Leirissä pelattiin myös koppipalloa ja jalkapalloa. Söimme iltapalan leirissä ja saimme taas seurata isosten suunnittelemaa iltaohjelmaa, joka kylläkin keskeytyi hurjaan sateeseen ja rakeisiin. Onneksi sade kuitenkin lakkasi pian ja teltatkin säilyivät kuivina. Lapset kävivät vielä hammaspesulla ja isosten kertoillessa iltasatuja oli kaikkien hyvä nukahtaa omiin telttoihin.

Torstai 25.6.

Heräsimme taas leiri-isien aamulauluun, jonka jälkeen lähdimme tuttuun tapaan aamupalalle päärakennukselle. Aamupalan ja lyhyen aamuhartauden jälkeen vietimme mukavan aamupäivän päärakennuksella. Kokoonnuimme saliin keksimään Telttislauluun uutta säkeistöä, josta tulikin oikein osuva. Säkeistössä mainitaan mm. Alma-vetäjän teltta, joka meinasi lähteä tuulen mukaan! Lounaan jälkeen siirryimme takaisin leirintäalueelle, jossa pääsimme rakentamaan isosryhmissä majoja puks-leikkiä varten. Leiri-isien kehittelemä puks-leikki sai viime vuonna valtavan suosion eikä tämäkään vuosi ollut poikkeus. Jouduimme kuitenkin keskeyttämään leikin aiottua aikaisemmin sateen takia. Onneksi teltat pitivät taas hyvin vettä ja tavarat säilyivät kuivina.

Iltapäivä kului leirintäalueella hauskojen pelien ja leikkien merkeissä (esim. mahatautinen maa-artisokka, ponileikki, bingo, koppipallo ym.) Siirryimme taas päärakennukselle ja matkalla saimme niskaamme melkoisesti vettä. Onneksi hyvä leirimieli säilyi säästä huolimatta ja vaatteetkin kuivuivat lopulta. Pidimme pienet veisuut Paavon pirtissä jonka jälkeen pääsimme taas saunaan. Vesi oli kuulemma lämmintä...Iltapalalla saimme paistaa makkaraa isien johdolla, jonka jälkeen isoset vetivät kivan iltaohjelman, johon kuului sketsejä, laulua ja leikkejä sekä myös Telttislaulun uusi säkeistö tuli tutuksi. Iltapesujen ja iltasatujen jälkeen isoset lauloivat vielä iltalaulun ja telttaleirimme hiljeni taas odottamaan seuraavaa aamua.

Perjantai 26.6.

Viimeinen leiriaamu käynnistyi vauhdikkaasti. Aamiaisen jälkeen rauhotuimme hetken verran aamuhartauden äärellä, jonka jälkeen patikoimme takaisin leirintäalueelle omia tavaroita pakkaamaan ja telttoja purkamaan. Isät olivat suurena apuna.. Lounaan jälkeen palasimme leirintäalueelle vielä yhteisiä paikkoja siistimään ja keräsimme viimeisetkin roskat pellonlaidoilta. Muutamat vanhemmatkin olivat jo saapuneet. Kävimme myös huutokauppaa tavaroista ja vaatteista, jotka olivat jääneet lojumaan pitkin leirialuetta. Osalle löytyi omistaja, osa päätyi Aholansaaren löytötavaroihin odottamaan ottajaa. Kun leiri oli saatu puhtaaksi, lauleskelimme vielä tärkeiksi tulleita lauluja yhdessä taivasalla. "Vanha reissaaja lähti vuorta korkeaa päin.." kaikui railakkaasti ja toki Telttis-laulun uutta säkeistöä harjoiteltiin kerta toisensa jälkeen ahkerasti.

Kun suurin osa vanhemmista oli saapunut, matkasimme kohti leirikirkkoa ja leirin päätösjumalanpalvelusta, jonka Samuli Korkalainen meille toimitti. Lapset pääsivät lopuksi esittämään myös keksimänsä Telttis-laulun säkeistön, ennen kun jokainen suuntasi oman hakijansa mukana kotimatkalle. Jälleen kerran takana oli, vaikka sateinen, niin onnistunut leiri, josta toivottavasti jokaiselle jäi edes yksi hyvä muisto.

HUOM! Kaikki Telttiskuvat 2015 löytyvät tästä linkistä. Kuvat: Jemina Jaskari ja Pekka Tukeva.