Kieli: Fi En Ru
EtusivuKulkuyhteydetMajoitusRuokailuKokoukset & juhlatSeurakunnilleTapahtumiaRyhmilleNuorille

Telttispäiväkirja 2014

Tiistai 24.6.

Leiriläiset saapuivat Aholansaareen iltapäivällä; joku konkarina, joku ensimmäistä kertaa. Leirin "isät" olivat teltta-alueella auttelemassa telttojen pystytyksessä ja muu leiriväki tervehti leiriläisiä ja saattajia matkanvarrella. Aloitimme leirin yhteisesti päivällisen jälkeen leirintäalueella, jossa istuuduimme keittokatokseen läpikäymään leirin sääntöjä ja leiriohjelmaa. Leiriläiset saivat itse osallistua sääntöjen laatimiseen. Monelta tulikin hyviä ja tärkeitä ohjeita siihen, miten yhdessä luomme hyvän leirin. Joku lapsista oli esimerkiksi sitä mieltä että leirillä kuljetaan aina käsi kädessä ja laulaen. Hyvin sanottu!

Heti ensimmäisen kokoontumisen jälkeen etenkin leirin pojat olivat innokkaita aloittamaan jalkapallopelit. Pelit käynnistyivät heti kun saimme jonkinlaiset maaleja kuvaavat kepit pystyyn pelialueelle. Mukaan peliin mahtuivat niin isot kuin pienet. Tytöt pystyttelivät lentopalloverkkoa ja osa alkoi piirtelemään ja keräilemään kukkasia. Myöhemmin illalla isoset laulattivat ja leikittivät vielä iltaohjelman, jonka jälkeen kävimme yöpuulle. Ensimmäinen yö oli viileä, ja olimme onneksi osanneet varautua hakemalla kasan vilttejä telttoihin lämmikkeeksi.

Keskiviikko 25.6.

Ensimmäinen leiriaamu starttasi aurinkoisissa merkeissä. Aamupalan jälkeen kokoonnuimme rantasaunalle aamuhartauteen. Aamupäivällä tutustuimme hieman leirin Helmi-teemaan, ja jokainen leiriläinen askarteli itselleen upean Helmi-rasian, johon on leirin aikana mahdollisuus kerätä erivärisiä puuhelmiä helmitehtäviä tekemällä. Kun helmiä on kerätty tarpeeksi, voi niistä tehdä itselleen rannekorun.

Lounaan jälkeen isoset jakoivat leiriläiset kuuteen ryhmään. Neljä ryhmää toimi yhden isosen ohjauksessa ja kahdessa ryhmässä oli isosparit. Leirintäalueelle palattuamme "isät" olivat kehitelleet mahtavan kilpailuhenkisen pelin leiriläisille. Jokainen ryhmä sai rakentaa metsään oman tukikohdan, jonne vietiin ryhmän oma lippu. Tarkoituksena oli varastaa toisen ryhmän lippu ja kuljettaa se omaan tukikohtaan ilman että toisen ryhmän jäsen huomaa. Peli oli siis hiljaista hiipimistä metsän siimeksessä.

Päivällisen jälkeen lähdimme pirttiin veisaamaan Siionin virsiä. Toiminnanjohtaja tuli kertomaan meille muutaman sanasen Aholansaaren historiasta ja Paavo Ruotsalaisesta. Veisuiden jälkeen touhuilimme hetken päärakennuksen läheisyydessä, kunnes jatkoimme matkaa leirintäalueelle saunoihin. Lapset tuntuivat etenkin uimista odottavan innolla. Päivä on ollut aurinkoinen ja poutainen, vaikka ilma on melko viileää.

Torstai 27.6.

Odotimme aamuksi sadepilviä, mutta saimme iloksemme auringonsäteet. Maukkaan aamiaisen jälkeen siirryimme leirikirkkoon kuuntelemaan hartausta, jossa puhuttiin toivon säilyttämisestä. Hartauden jälkeen pelasimme koko leirin voimin Kaaospeliä, joka nimensä mukaisesti on melkoinen kaaos. Lapset saivat itse valita 2-5 hengen ryhmiä, joissa kilpailevat. Yksi ryhmä suoriutui pelistä voittajaksi ja palasimme päärakennukselle lounastamaan.

Lounaan jälkeen lähdimme leirialueelle tutustumaan isien rakentamaan seikkailurataan, jossa oli tarjolla mm. trapetsia ja korikiipeilyä valjaiden varassa. Kaikki halukkaat pääsivät kokeilemaan temppuilua ja välissä sai käydä haukkaamassa pullaa ja mehua. Muuten lapset saivat viettää reilusti vapaa-aikaa, ja useampi tulikin jo sanomaan että vihdoin vapaa-ajalla ehtii tehdä ihan mitä haluaa. Päivällisen jälkeen pitelimme hetken sadetta päärakennuksella lauleskellen. Sateen loputtua pääsimme käynnistämään paljon odotetun vuotuisen jalkapallomatsin. Kaikkia ei jalkapallo innostanut, joten vaihtoehtoisesti sai olla kannustamassa kavereita tai pelata vaikka lentopalloa.

Myöhemmin illalla saimme nauttia vastamuuratun takan lämmössä paistettuja makkaroita ja isoset olivat jälleen keksineet mahtavan iltaohjelman lasten iloksi. Tänä vuonna leirillä on ollut todella paljon seuraavan kesän riparilaisia, joiden pään menoksi isoset ja vetäjät ovat suunnitelleet pientä myöhäisiltaohjelmaa.

Perjantai 28.6.

Perjantaina aamulla purimme teltat ja siivosimme leirialueen ja lopuksi vietimme leirin päätösjumalanpalvelusta. Siellä selvisi lopulta mikä tämä kovasti etsitty helmiaarre on. Vastaus löytyi

Siionin virsistä virrestä 99 säkeistöistä 8:

Mä lähdin niin kuin kauppias Päärlyä etsimähän. Sä, Jeesus olet Päärly se. Sua auta löytämähän. Mua kaikki auta myymään pois Vain sinut voittaakseni, Niin aarteillesi tulla vois Kätköksi mun sydämeni.

sekä Raamatusta Matt. 13:45-46:

Taivasten valtakunta on myös tällainen. Kauppias etsi kauniita helmiä. Kun hän löysi yhden kallisarvoisen helömen, hän myi kaiken minkä omisti ja osti sen.

HUOM! Kaikki Telttiskuvat 2014 löytyvät tästä linkistä. Kuvat: Jemina Jaskari.